تست عزت نفس

این پرسشنامه از بخش‌های زیر تشکیل می‌شود:

  • بخش A درون‌گرایی/ برون‌گرایی

۱) فعالیت

۲) جامعه‌پذیری

۳) خطر‌پذیری

۴) تکانش‌گری

۵) بیان

۶) انعکاس‌پذیری

۷) مسئولیت‌پذیری 

  • بخش B ثبات عاطفی

۱) عزت نفس

۲) خوشبختی

۳) اضطراب، بینایی

۴) استقلال

۵) مالیخولیا 

۶) گناه

  • بخش C  تسلط / همدردی

۱) تجاوز

۲) قابلیت اطمینان

۳) جاه‌طلبی

۴) اعمال نفوذ

۵) احساس پویا

۶) تعصب مذهبی 

۷) مردانگی/ زنانگی 

  • بخش D رفتارهای جنسی

۱) شور جنسی

۲) رضایت جنسی

۳) مجوز جنسی 

۴) کلیشه جنسی 

  • بخش E نگرش‌های اجتماعی و سیاسی

۱) مجوز اجتماعی

۲) نژادپرستی

۳) اعتقاد

۴) جامعه‌گرایی/ سرمایه‌داری

۵) لیبرتاریسم

۶) واکنش‌گرایی

۷) صلح‌طلبی 

بر اساس این پرسشنامه می‌توان رابطه بین برون‌گرایی، درون‌گرایی، روان‌رنجوری و پایداری خلق را سنجید. نمره حاصل از هر بخش بر اساس اصول و شرایط زندگی، تعصبات دینی و شرایط اجتماعی فرد آزمون‌دهنده متفاوت خواهد بود. 

در مجموع طبق نمودار زیر با تحلیل سنجیده به نمایی از شخصیت واقعی آزمون‌دهندگان دست می‌یابیم.

شناخت میزان عزت نفس‌ افراد، در امور استخدامی، آموزشی و همچنین ایجاد روندی برای پیشرفت شرایط کاری تاثیر به‌سزایی دارد.‌ پایین بودن آن، اضطراب، تنهایی و احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. با این شرایط تمام روابط فرد از جمله روابط کاری و تحصیلی با مشکل مواجه می‌شود. همچنین، عملکرد تحصیلی یا شغلی را مختل می‌کند.

سنجش عزت نفس‌ آیزنک اولین قسمت از بخش ثبات عاطفی است و مؤلفه‌های آزمون عزت نفس آیزنک (ESI)  سوال‌هایی است که آزمون‌دهنده در هر کدام امکان انتخاب پاسخ بلی، خیر یا نمی‌دانم را دارد. البته در ابتدا تاکید می‌شود پاسخ نمی‌دانم را تا حد امکان انتخاب نکند. 

بسیار مهم است که در پاسخگویی به این آزمون، زمان زیادی صرف نشود و پاسخ‌دهنده بدون فکر، اولین پاسخی که به ذهنش می‌رسد را ثبت کند. البته استاندارد خاصی برای پاسخگویی به این آزمون در نظر گرفته نشده است، چرا که اصلا جواب درست یا غلط وجود ندارد و تست هوشی در کار نیست. با این حال پاسخگویی در کمترین زمان به جوابگویی دقیق‌تر کمک می‌کند. 

تحلیل و بررسی آزمون عزت نفس آیزنک

عزت نفس در واقع  میزان ارزشی است که افراد برای خودشان تعیین می‌کنند. حس ارزشمند بودن در حیطه‌های اجتماعی، تحصیلی و دیگر حیطه‌ها، نقش مهمی‌ در پیشرفت جنبه‌های مختلف زندگی افراد دارد.

عزت نفس ویژگی اصلی ثبات عاطفی و قبول خودمان، آن‌طور که هستیم است. وجود نداشتن عزت نفس باعث بی‌ثباتی عاطفی یا روان‌رنجوری می‌شود. کسانی که نمره عزت نفس بالایی دارند اعتماد به نفس زیادی به خود و توانایی‌های خود دارند و معتقدند که مورد پسند افراد دیگر هستند.

کسانی‌که نمره کمی می‌آورند، خودشان را دست کم می‌گیرند. آنها همچنین تمایل دارند که این نظر را به ذهن دیگران برسانند و در نهایت تصور می‌کنند دیگران آنها را ناخوشایند یا ناتوان می‌بینند. 

نمره افراد در این آزمون بین ۰ تا ۳۱ محاسبه می‌شود. در منابع استاندارد حد وسط این ویژگی بین ۱۸-۱۹ در نظر گرفته شده است. هرچه به سمت عدد ۳۱ برویم میزان عزت نفس بیشتر خواهد بود و برعکس به سمت ۰ نتیجه را معکوس جلوه می‌دهد. لازم به ذکر است که باید برای شناخت بهتر شخصیت خود، آزمون شخصیت آیزنک را  به طور کامل انجام دهید و برای تحلیل نتیجه آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

خانهتماسارتباط با ما