تست اضطراب بک

تست اضطراب بک چیست؟

زندگی هر انسانی قطعا همیشه نمی‌تواند روی روال باشد در برخی مواقع اتفاقات بسیار ناگواری رخ می‌دهد که می‌تواند باعث بی ثباتی شخصیت فرد و ناپایداری اخلاق آن شود. در این زمان بدن احساسات و عواطف خود را بروز می‌دهد و در نهایت بیشتر به صورت استرس و اضطراب احساسات را نمایان می‌کند.

 شدت این میزان استرس و اضطراب می‌تواند با توجه به شخصیت فرد و حادثه‌ای که اتفاق افتاده است متفاوت باشد. این استرس و اضطراب در صورتی که درمان نشود و برای مدت زمان طولانی با روح و روان فرد عجین شود، درمان آن سخت‌تر خواهد شد. 

اما آیا شما به دنبال درمان این عارضه هستید؟ کدام راه و روش‌ها در رابطه با این موضوع می‌تواند درست عمل کند؟ این بیماری از آن دسته بیماری‌هایی است که می‌تواند تنها با تغییر هورمونی بسیار ساده خود را نشان دهد. از این رو علل بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانند موجب بروز استرس در افراد شود. استرس یک اختلال روانی بوده که می‌تواند مکان‌های مختلف با توجه به شرایط خود را بروز دهد. بیشتر روانشناسان و مشاوران برای کمک به درمان این عارضه از تست‌های پزشکی استفاده می‌کنند. تست اضطراب بک یکی از این تست‌ها است. این تست یکی از معتبرترین و بهترین ابزارها برای شناسایی استرس در فرد است. این تست در سال ۱۹۸۸ توسط یک پزشک به نام بک اختراع شد و تا به امروزه هم به بهترین شکل ممکن برای درمان بیماری‌ها از آن استفاده می‌کنند. 
در ابتدا باید انواع اضطراب و علل استرس و اضطراب را پیدا کنید. این عارضه هم همانند دیگر عارضه‌های روحی و جسمی می‌تواند دارای انواع مختلفی باشد:

  1. فوبیا: این نوع ترس و استرس مربوط به ترس‌های خاصی است. افرادی که نسبت به یک شی یا مکانی فوبیا دارند در صورتی که در موقعیت آن قرار بگیرند ممکن است از نظر فرد دیگری این شرایط بسیار خنده‌دار باشد اما فرد به شدت از آن می‌ترسد به طوری که دیده شده از شدت ترس توانایی راه رفتن ندارد. فوبیا ارتفاع، فوبیا مار و سوسک، فوبیا فضای بسته و… از انواع رایج فوبیا است که به سن و جنسیت خاصی مربوط نمی‌شود. یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که روانشناسان از آن استفاده می‌کنند، قرار دادن فرد در محیط‌هایی است که نسبت به آن حساس است و فوبیا دارد.  
  2. اختلال وحشت زدگی: در این نوع اختلال فرد دچار وحشت زدگی، تپش قلب، تنفس نامنظم و… می‌شود. این عارضه شاید در موقعیت‌هایی ایجاد شود که هیچگونه تنشی نداشته باشد اما فرد دچار تنش قلب می‌شود. در این زمان است که میزان استرس و اضطراب فرد بسیار بالا خواهد رفت، این افراد بهتر است در زمان بروز چنین اختلالی تنها نباشند و حتما برای کنترل علائم آن همراه داشته باشند. درمان این عارضه به کمک مشاوران و روانشناسان امکان‌پذیر است. 
  3. اختلال اضطراب اجتماعی: این نوع اختلال برای هر شخصی ممکن است ایجاد شود. فرد می‌ترسد و توانایی رفتن به محیط‌های شلوغ، اجتماعات و… را ندارد. اگر در این محیط‌ها قرار بگیرد، شرایط برایش بسیار سخت خواهد شد و دچار استرس و اضطراب می‌‌شود. اگر علائم این اختلال افزایش پیدا کند، فرد دچار حملات عصبی، تنگی نفس، کاهش تکلم و… خواهد شد. این افراد در برقراری روابط دوستانه بسیار ضعیف هستند و نمی‌توانند به راحتی با هر کسی اخت بگیرند. 

مراحل تست اضطراب بک

تست اضطراب بک (Beck Anxiety Inventory)  به طور کامل میزان استرس و اضطراب افراد را تشخیص می‌دهد. در واقع این پرسشنامه طوری طراحی شده که هم بزرگسالان و هم نوجوانان می‌توانند به راحتی به سوالات آن پاسخ دهند. همانطور که در بخش بالا هم گفتیم، این تست شامل ۲۱ سوال است که فرد با توجه به شناخت خود نسبت به ویژگی‌ها و خصوصیات اخلاقیش به آن‌ها پاسخ می‌دهد. این سوالات در رابطه با موضوعات مختلفی است که در بخش زیر به بیان هر یک می‌پردازیم:

  1. احساس گرما
  2. لرزش پاها 
  3. طپش قلب
  4. ترس از اتفاقات ناخوشایند 
  5. بی حسی و کرختی 
  6. عصبی بودن 
  7. وحشت زدگی
  8. لرزش دست‌ها 
  9. گیجی و حواس پرتی
  10. متزلزل بودن 
  11. ترس از از دست دادن کنترل 
  12. تنفس سخت 
  13. احساس ضعف 
  14. لرزش دست‌ها 
  15. گرفتگی عضلات 
  16. ترس از مرگ و نیستی 
  17. غش و ضعف 
  18. ترسیدن
  19. داشتن سوهاضمه
  20. سرخی و برافروختگی 
  21. عرق کردن 

پاسخ به هرکدام از این سوالات امتیاز خاص خود را دارد و در نهایت این امتیاز‌ها با یکدیگر جمع می‌شوند که جمع آن‌ها باید عددی بین ۰ تا ۶۳ باشد. در واقع با توجه به این بازه عددی میزان استرس و اضطراب هر فرد مشخص می‌شود که عدد بدست آمده نشان دهنده موارد زیر خواهد بود:

  • کمترین میزان استرس: بین ۰ تا ۷
  • استرس خفیف: بین ۸ تا ۱۵ 
  • استرس متوسط: بین ۱۶ تا ۲۵
  • استرس شدید: بین ۲۶ تا ۶۳

اضطراب چیست و انواع آن

اضطراب نوعی اختلال روانی است که با بروز در افراد، سلامت روح و روان آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد مبتلا به این اختلال غالبا با نگرانی‌های غیر ارادی و ترس‌های غیر منطقی درگیر هستند. در واقع این بیماری یک مشکل روحی روانی و حتی جسمی است که بسیاری از افراد جهان را درگیر کرده است. این بیماری روحی دارای انواع متفاوتی است که در ادامه به بیان هر یک می‌پردازیم.

اختلال اضطراب فراگیر

در این نوع از اضطراب، فرد بیمار بدون هیچ دلیل مشخصی، دچار بروز احساس نگرانی و تنش بیش از حد در روح و روان خود می‌شود.

اختلال هراس

در این نوع از اضطراب فرد دچار احساس ترس ناگهانی و شدید می‌شود که باعث بروز حمله وحشت(پنیک اتک) در او می‌گردد. در طی این حمله، فرد بیمار ممکن است دچار علائمی چون تعریق، درد قفسه سینه، و تپش قلب زیاد شود. همچنین در برخی شرایط حاد، ممکن است دچار احساس خفگی یا حمله قلبی شود.

اختلال اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی زمانی رخ می‌دهد که فرد دچار حس نگرانی شدید نسبت به موقعیت‌های اجتماعی خود شود. در واقع این افراد نگران قضاوت یا تمسخر از طرف مردم و اطرافیان خود هستند.

فوبیای خاص

در این نوع از اضطراب فرد دچار یک حس ترس شدید نسبت به یک مکان، شی یا موقعیت خاص می‌شود. این نوع از ترس بسیار شدید است و ممکن است باعث شخص بیمار از شرایط روزمره زندگی خود دور شود.

آگورا فوبیا

یکی از انواع اضطراب، آگورافوبیا است که فرد در طی آن دچار احساس ترس شدید از قرارگیری در یک مکان خاص می‌شود. در واقع فرار از این موقعیت یا کمک گرفتن از سایر افراد برای فرد بیمار بسیار سخت است. برای مثال فرد ممکن است در هواپیما، قطار و مترو دچار وحشت و اضطراب شدید شود.

اضطراب جدایی

اضطراب جدایی تنها کودکان را درگیر نمی‌کند؛ بلکه هر فرد در هر سن و سالی ممکن است به این اختلال دچار شود. در این نوع از اضطراب فرد ممکن است در صورت جدایی از یک فرد نزدیک، دچار حس ترس و اضطراب شدید شود. در واقع فرد مبتلا به اضطراب جدایی فکر می‌کند که قرار است اتفاق ناخوشایندی برای فرد مورد نظرش رخ دهد.

لالی انتخابی

این اختلال نوعی اضطراب اجتماعی است که کودکان را به خود درگیر می‌کند. در این نوع از اضطراب کودک با وجود آن که با خانواده خود صحبت می‌کند؛ اما یا قرار گرفتن در محیط‌های اجتماعی چون مدرسه، از صحبت با نزدیکان خود دوری می‌کند.

اضطراب موقعیتی

این نوع از اضطراب در موقعیت‌هایی رخ می‌هد که فرد به دلیل وقوع یک اتفاق خاص یا قرار گیری در یک موقعیت دشوار بسیار خشمگین است. در واقع فرد بیمار در طی این اختلال، توانایی کنترل و حفظ آرامش را از دست می‌دهد.

اختلال اضطراب پس از سانحه

این نوع از اضطراب، سندرمی(علائم و نشانه‌ حاکی از یک اختلال خاص) است که پس از مشاهده یا تجربه مستقیم یک تروما(پاسخ به یک اتفاق عمیق پریشان کننده) رخ می‌دهد؛ که ممکن است به مشکلات بسیار جدی مانند خودکشی ختم شود.

چگونه شدت اضطراب خود را بسنجیم؟

اختلال اضطراب مانند بسیاری از اختلالات روانی و شخصیتی دارای ویژگی‌ها و علائم خاصی است. علائم جسمی مانند تپش قلب و علائم فکری مانند دلشوره و نگرانی از جمله نشانه‌های بارز این اختلال در فرد مبتلا به اضطراب است. برای تعیین علائم و شدت اضطراب باید تک تک نشانه‌های آن مورد بررسی قرار گیرد. یکی از ابزارهای شناسایی شدت اضطراب، تست افسردگی بک(BAI) است.

تست اضطراب بک BAI چیست؟

زندگی هر انسانی در یک مسیر مشخص و بر روی یک روال عادی قرار ندارد؛ بلکه در برخی مواقع ممکن است اتفاقات بسیار ناگواری رخ دهد، که می‌تواند باعث بی ثباتی شخصیت و ناپایداری اخلاق شود. در شرایط و زمان این چنینی، بدن فرد احساسات و عواطف درونی خود را به شیوه‌های خاصی بروز می‌دهد که یکی از آن‌ها استرس و اضطراب است.

اما چطور باید اختلال اضطراب را شناسایی و برای درمان آن اقدام کنیم؟ تست اضطراب بک یکی از راه‌های شناسایی اختلال اضطراب است. این تست توسط آرون بک (بنیانگذار شناخت درمانی) و همکارانش در سال ۱۹۸۸ تهیه شد و پژوهش‌های زیادی روی آن صورت گرفت تا به یک تست معتبر و پرکاربرد تبدیل شد. این تست دارای ۲۱ سوال است که هر یک از سوال‌های آن یکی از علائم ذهنی، بدنی و هراس را در فرد بیمار ارزیابی می‌کند. شدت اختلال اضطراب در هر فرد با توجه به شخصیت و حادثه‌ای که برای او اتفاق افتاده، متفاوت خواهد بود. همچنین جالب است بدانید این اختلال از آن دسته بیماری‌هایی است که ممکن است با تغییر هورمون، حضور خود را در جسم و روان فرد نشان دهد.

خانهتماسارتباط با ما