ارتباط با کودکان اوتیسمی

شش راه برقراری ارتباط با کودکان اوتیسمی

کودکان اوتیسم رفتار های متفاوتی بروز می‌دهند. برخی از آنها غیرکلامی هستند و ظرفیت محدودی برای گفت‌وگو دارند. برخی واژگان گسترده‌ای داشته؛ اما نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند. برخی نیز با ابراز احساسات عواطف و همدلی مشکل دارند. مهم است که بدانید کودک شما در کدام دسته قرار دارد و سپس به برقراری ارتباط با کودکان اوتیسمی اقدام بکنید.

کودکان اوتیسمی

6 راه برقراری ارتباط با کودکان اوتیسمی

راه‌های برقراری ارتباط صحیح با آن‌ها در ادامه مطرح شده است:

1.     زمان مناسب را انتخاب کنید

ابتدا او را صدا بزنید و مطمئن شوید که توجهش کاملاً جلب شده است و به شما گوش می‌دهد. اگر کودک عمیقاً درگیر چیز دیگری است کار و روال برنامه‌ اش را تغییر ندهید. این کار مانع از ایجاد ارتباط موفق با کودک می‌شود.

اگر در حال جنب‌ و جوش و فعالیت است این زمان نیز زمان مناسبی برای برقراری ارتباط نیست. در عوض منتظر بمانید آرام و ساکت شده و آماده گفت‌وگو باشد.

2.     در مورد علایق آنها صحبت کنید

کودکان اوتیسم اغلب علایق بسیار شدیدی دارند. شما می‌توانید درباره علایقشان با آنها بسیار گفت‌وگو کنید. این سرنخ را دنبال کرده و از آن برای تمرین ارتباط بیشتر استفاده کنید. تلاش شما برای هدایت مکالمه به سمتی که تمایل دارید احتمالاً ناموفق خواهد بود چرا که تغییر دنده و صحبت‌کردن درباره علایق شما برای کودکان اوتیسم سخت است و تمایلی به انجام آن ندارند.

3.     صبور باشید

کودکان مبتلا به اوتیسم به زمان بیشتری نسبت به کودکان عادی احتیاج دارند تا آنچه را می‌گویید درک کنند و درباره آن سخن بگویند. با آن‌ها شمرده‌،شمرده و آرام صحبت کنید و از جملات کوتاه استفاده نمایید. کلمات کلیدی و اطلاعات مهم را تکرار کنید. بین جملات و کلمات زیاد مکث کنید و سؤالات بسیاری از آنها نپرسید.

4.     با آنها شفاف سخن بگویید

از به‌کاربردن شوخی، اغراق، طعنه یا سؤالات در لفافه پرهیز کنید. این کار می‌تواند آنها را سردرگم و گیج کرده یا باعث ایجاد سوءتفاهم برای آنها شود چرا که اغلب کودکان اوتیسم همه چیز را به معنای واقعی کلمه درک می‌کنند. پس بهتر  است که از این کار اجتناب نمایید و واضح و روشن با آنها صحبت کنید.

5.     از اشکال دیگر برقراری ارتباط استفاده کنید

به‌جای اینکه همیشه با آنها صحبت کنید می‌توانید از روش‌های دیگری مانند نوشتن یا استفاده از تصاویر بهره ببرید و از این طریق با آنها هماهنگ شوید. کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است با کلمات ارتباط برقرار نکنند پس آماده تغییر باشید و روش‌های دیگر را امتحان کنید.

می‌توانید از نقاشی‌های ساده و قابل‌فهم استفاده کنید یا کلمات کلیدی را بنویسید. این کودکان متفکر بصری هستند و با این روش بهتر می‌توانند ارتباط بگیرند و سخنان شما را درک کند.

کلید برقراری ارتباط موفق با کودک اوتیسم تفسیر و درک رفتار او است. این کودکان به دلیل اینکه در برقراری ارتباط از طریق زبان مشکل دارند رفتارهای متفاوتی را برای نشان‌دادن نیازها یا خواسته‌هایشان بروز می‌دهند. زمانی را صرف این کنید که رفتارهای آنها را پیگیری کرده و معنای آن را متوجه شوید.

6.     انعطاف‌پذیر باشید

برقراری ارتباط با آنها قطعاً مشکل است و قرار نیست هر تلاشی از سمت شما موفقیت‌آمیز باشد. اگر تعامل شما طبق برنامه پیش نرفت ناراحت نشوید و آن را شخصی نکنید تا احساساتتان آسیب نبیند. اما به تلاشتان ادامه دهید و بیشتر و بیشتر تمرین کنید.

فرزند شما احتمالاً در نشان‌دادن احساسات خود مشکل دارد؛ اما اگر فرزندتان نمی‌تواند احساسش را نسبت به شما ابراز کند لازم است که احساس شما را نسبت به خودش بداند. کودک باید بداند که شما او را دوست دارید پس به طور مداوم علاقه، عشق و مراقبت خود را به آنها ابراز کنید.

کودکان مبتلا به اوتیسم برای توسعه مهارت‌های ارتباطی به حمایت بیشتری نیاز دارند

خانهتماسارتباط با ما