از دوستی تا ازدواج

با اینکه امروزه ارتباط مابین دو جنس مخالف به امری تقریبا عادی تبدیل شده است اما باید پذیرفت این کار همچنان مورد تایید قشر وسیعی از جامعه نیست. اما نکته ای که وجود دارد تبدیل دوستی به ازدواج است. دوستی اگر به نیت ازدواج باشد به علت ایجاد شناخت اولیه می تواند مفید واقع شود. اما این نوع از شناخت باید کاملا آگاهانه صورت گیرد پس باید در دوران دوستی یک سری نکات را مد نظر قرار داد که در زیر به آنها اشاره می شود:

از گذشته های دور این مثل رایج بوده که عاشق کور است. باید تاکید کرد که برای موفقیت در ازدواج بعد از دوستی تا جایی که ممکن است از غلیان احساسات و ایجاد عشق جلوگیری شود. ازدواج پدیده ای مسئولیت آفرین است که دیگر به دو نفر محدود نمی شود بلکه چندین خانواده را درگیر می کند پس قبل از تبدیل دوستی به ازدواج با چشمی باز و بدون احساسات عاشقانه باید اقدام به شناخت طرف مقابل کرد.

شما به عنوان انسانی مستقل که شخصیت شکل گرفته ای دارید وارد یک رابطه می شوید. بدون شک طرف مقابل شما هم شخصیتی متمایز از شما دارد. باید در طول دوستی این موضوع که تفاوت شخصیت ها تا چه حد قابل پذیرش است، تجزیه و تحلیل شود. نباید صرفا برای تبدیل دوستی به ازدواج از سلایق، نظرات و شخصیت تعریف شده خود، گذشت کرد زیرا این امر ممکن است در کوتاه مدت مفید واقع شود اما در طولانی مدت اثرات سوء بسیاری خواهد داشت.

داشتن رابطه جنسی پیش از ازدواج علاوه بر متناقض بودن با اصول عرفی و اعتقادی بر شناخت اصولی و صحیح نیز اثر منفی دارد. با توجه به اینکه ازدواج بعد از دوستی قابل پیش بینی نیست، داشتن رابطه جنسی در روند آشنایی کاری نادرست است مخصوصا برای خانم ها. بنابراین بهتر است در دوستی های قبل از ازدواج از رابطه جنسی خودداری شود.

  • یکی از مشکلات عمده ای که در بین جوانان مشاهده می شود نادیده گرفتن هشدار ها و علائم خطر است. گاهی ذهن در برابر چیزهایی که توان پذیرش آن را ندارد توجیه سازی می کند. در دوستی قبل از ازدواج نیز نادیده گرفتن تفاوت ها، مشکلات و … سبب ایجاد مشکلات بعد از ازدواج می شود. بهتر است قبل از تبدیل دوستی به ازدواج زنگ خطرهای رابطه جدی گرفته شود و در صورت لزوم نیز از کمک مشاوران استفاده شود.
  • دوستی های طولانی مدت سبب به تاخیر افتادن بی دلیل ازدواج می شود. اگر قرار است رابطه دوستی به ازدواج ختم شود بهتر است بیشتر از ۶ ماه طول نکشد و این رابطه سریعتر جنبه رسمی پیدا کند.

تبدیل دوستی به ازدواج

بسیاری از افراد ممکن است در رابطه دوستی حضور داشته باشند که تمایل دارند به ازدواج ختم شود اما در تبدیل دوستی به ازدواج ناتوان هستند و نمی دانند چگونه به مدیریت این امر بپردازند. در ابتدای امر پیشنهاد می شود به طور واضح نظر طرف مقابل را جویا شوید در این صورت می توان سریعتر به نتیجه رسید زیرا ممکن است طرف مقابل شما تمایلی به ازدواج نداشته باشد. در زیر به عواملی که به ختم شدن رابطه های دوستی به ازدواج موثر است، اشاره می شود.

  1. در قدم اول باید هر فردی بداند خود واقعی او قابل احترام است پس نباید برای رضایت دیگران از آن فاصله بگیرد. اگر کسی برای خود و آنچه می اندیشد احترام قائل باشد دیگران نیز به طور غریزی از آن فرد پیروی می کنند و به او احترام می گذارند. برای تبدیل دوستی به ازدواج نیز این عزت نفس بسیار کارگشا و اثر گذار است. تا جایی که ممکن است از خود سانسوری پرهیز کنید و برای خود و آنچه هستید احترام قائل باشید. اهمیت دادن به ظاهر، ورزش کردن، تغذیه مناسب و … از عواملی هستند که هر فردی جهت احترام به خود باید در برنامه زندگیش بگنجاند.
  2. زندگی مشترک پر از بالا و پایینی های بسیاری است که دو نفر وقتی کنار هم قرار بگیرند راحت تر از پس آن برمی آیند. در دوران دوستی به جای ایجاد بحث و جدل های بی تاثیر، همراهی را پیشه کنید و دوشادوش دوست خود مشکلات و موانع راه را برطرف کنید. بدون شک همراه بودن و دوری از بحث هایی که تنش زا هستند در تبدیل دوستی به ازدواج بسیار موثر است.
  3. اگر به این نتیجه رسیدید که ازدواجتان می تواند موفق باشد لزومی ندارد که برای رخ دادن سریع این اتفاق ایجاد جار و جنجال کنید. سعی کنید به جای بحث های طولانی مدت، در عمل به طرف مقابلتان بفهمانید ختم شدن این ازدواج به دوستی می تواند به خوشبختی منتهی شود.
  4. اعتماد کردن به طرف مقابل نکته دیگری است که نباید از آن غافل شد. گاهی طرف مقابل نیز علاقمند به ازدواج است اما برای عملی کردن آن به زمان نیاز دارد. اعتماد کردن به او سبب ایجاد روحیه همدلی در رابطه می شود زیرا فراهم کردن شرایط مالی، غلبه بر استرس، گذر از موانع موجود و … ممکن است زمانبر باشد پس به طرف مقابل حق بدهید و به او اعتماد کنید.
  5. در رابطه دوستی محبت و لطف های طرف مقابل را نادیده نگیرید. تشکر کردن و ابراز حس قدردانی نه تنها در تکرار محبت بلکه در ایجاد رضایت در طرف مقابل نیز تاثیرگذار است.
  6. برای تبدیل دوستی به ازدواج بهتر است با لبخند و گذشت بیشتری در رابطه دوستی حضور پیدا کنید. همه ی ما انسان هستیم پس عصبانی شدن و یا ناراحتی حق ماست. در هنگام عصبانیت کنار دوستتان باشید نه در نقطه مقابل. همچنین از پیشامدهای جزئی که ریشه در اختلافات بزرگ ندارد چشم پوشی کنید.
  7. وفاداری اصل مهم یک رابطه است. بسیاری در هنگام دوستی به طرف مقابل وفادار نمی ماند و این امر سبب از بین رفتن حس اعتماد می شود. از کسی که در دوران دوستی خیانت می کند نمی توان بعد از ازدواج انتظار وفاداری داشت.
  8. با توجه به وخیم شدن شرایط اقتصادی در این روزها قانع بودن می تواند در تبدیل دوستی به ازدواج موثر باشد. هیچ کس از زندگی مرفه بدش نمی آید اما باید بدانیم احساس آرامش اصل اولیه تمام زندگی ها است. باید ثابت کنید فردی ولخرج نیستید و می توانید در بهبود زندگی شریک مناسبی باشید.
  9. داشتن روابط اجتماعی قوی در ایجاد یک رابطه متعادل بسیار مفید است. بسیاری بعد از ایجاد یک رابطه جدی تمام دوست های خود را نادیده می گیرند و تمام تمرکز خود را بر روی آن رابطه قرار می دهند. این نوع خارج شدن از حالت تعادل در روند رابطه ایجاد خلل می کند زیرا شما تمام توقعاتی که از چندین دوست داشته اید را تنها از یک دوست دارید، آن هم دوستی که نمی تواند مانند هم جنس شما با شما رفتار کند. دوستی با جنس مخالف هر چند که قرار باشد به ازدواج ختم شود نباید در روند دوستی شما با دوست های هم جنستان ایجاد مشکل کند. این دوستی ها باید از نظر دو طرف محترم و بدون محدودیت باشد زیرا تمامی انسان ها به خلوت های دوستانه احتیاج دارند. این نگرش در طول دوستی می تواند زمینه ساز ازدواج شود زیرا بسیاری تصورشان از ازدواج ایجاد محدودیت است.

چه زمانی می توان با دوست دختر یا دوست پسر ازدواج کرد

در بسیاری از مواقع از سوی جوانان این سوال زیاد مطرح می شود که ” آیا با دوست پسرم ازدواج کنم “یا ” آیا با دوست دخترم ازدواج کنم” . باید دانست این سوال بسیاری نسبی است و اگر واقعا قرار است اقدام به ازدواج کنید اما همچنان تردید دارید بهتر است از مشاوران و متخصصان این کار کمک بگیرید. اما بدون شک در نهایی کردن تبدیل دوستی به ازدواج باید نکات زیادی را مد نظر قرار داد که در زیر به نمونه هایی از آن اشاره می شود:

  • وقتی دو نفر با یکدیگر دوست می شوند زیاد به تفاوت های سنی هم اهمیت نمی دهند اما در هنگام جدی شدن ماجرا این تفاوت ها می تواند مشکل زا باشد. بدون شک سن یک عدد است اما باید پذیرفت گذر عمر و کسب تجربه ها در پختگی عمل و نحوه برخورد با مسائل اثر گذار است. بهتر است اگر اختلاف سنی زیادی بین دو طرف وجود دارد از مشاوره های پیش از ازدواج جهت بررسی این موضوع استفاده شود تا در آینده این موضوع مشکل ساز نشود.
  • باید چشم اندازهای زندگی مشترک یکسان باشد یعنی دو طرف نه تنها هدف یکسانی داشته بلکه در راه رسیدن به آن نیز با هم همراه باشند. زدن ساز مخالف در رابطه دوستی و داشتن هدف های متفاوت یکی از نشان های ایجاد شکاف در زندگی مشترک است پس به اهداف زندگی طرف مقابل باید توجه شود.
  • لازمه احترام به خط قرمزهای فردی رسیدن به بلوغ فکری است امری که در روابط امروزی نادیده گرفته می شود. بسیاری از افراد در دوران دوستی و ازدواج در تلاش برای تغییر طرف مقابل هستند. بهتر است به جای تغییر که امر نشدنی است، خطوط قرمز هم را بشناسید و بپذیرید. این نکته را جدی بگیرد ” هیچ کس بعد از ازدواج تغییر نمی کند” پس با نیت تغییر دادن اقدام به ازدواج نکنید.
  • در دوران دوستی اگر شاهد چک شدن های مداوم و یا بی اعتمادی های مستمر هستید بدانید این عدم اعتماد بعد از ازدواج نیز وجود خواهد داشت پس بهتر است از این نشانه ها به راحتی عبور نکنید.
  • تفاوت های فرهنگی خانواده ها نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. تفاوت های فرهنگی اگرچه ممکن است در دوران دوستی بر روند رابطه اثری نداشته باشد اما بعد از ازدواج بسیار پر رنگ تر می شود بنابراین باید به تفاوت فرهنگ ها و اختلافات طبقاتی دقت کرد و ساده از کنار آنها رد نشد.
  • آیا از نظر احساسی عشقی که در این رابطه وجود دارد شما را از فکر کردن به گزینه های دیگر غافل کرده است؟ اگر علیرغم وجود این دوستی شما به گزینه های بهتر یا دیگر فکر می کنید نشان می دهد خبری از عشق در رابطه نیست و آنچه بر این رابطه حاکم شده عادت است. اگر احساس می کنید ممکن است گزینه بهتری پیدا کنید بهتر است عجله نکنید زیرا این احساس تا آخر زندگی مشترک ادامه خواهد یافت. پس زمانی تبدیل دوستی به ازدواج را در برنامه خود قرار دهید که به این باور رسیده باشید که به جز آن فرد به زندگی مشترک با کس دیگری نمی توانید فکر کنید.
  • نکته اساسی دیگر داشتن احساس آرامش است. آیا زمان هایی که در کنار هم هستید صرف بحث های بیهوده می شود یا مانند دو دوست با هم راحت حرف می زنید و می خندید؟ باید دانست ازدواج به علت نزدیکی بیشتر دو طرف نسبت به ایام دوستی تنش های بیشتری را به همراه خواهد داشت پس اگر دوران دوستی آرامش را تجربه نمی کنید باید مطمئن باشید بعد از ازدواج این آرامش به دست نخواهد آمد. اگر طرف مقابلتان مانند یک دوست خوب با شما رفتار می کند و شما در کنار هم و با همراهی هم روزهای تلخ و شیرین را می گذرانید در ازدواج خود تردید نکنید در غیر این صورت بهتر است بر روی این موضوع بیشتر فکر کنید.

آیا وقتی بخواهید در مورد او حرف بزنید بدون مکث می توانید حداقل پنج ویژگی خوب  آن را نام ببرید؟ آیا فکر و یاد او  بر لبان شما لبخند می نشاند؟ آیا نبودن او در زندگی شما خللی ایجاد می کند؟ و بسیاری از این آیا که می تواند در قالب سوال های متعدد مطرح شود. از خود این سوال ها را بپرسید و به پاسخ های خود دقت کنید بدون شک این پاسخ ها در رفع تردید های شما کارساز است.

سخن پایانی

آنچه که در این مقاله گفته شد در جهت تایید و یا رد دوستی قبل از ازدواج نیست. بسیاری از افراد ازدواج بعد از دوستی موفقی داشته اند و بسیاری نیز در این زمینه ناکام بوده اند. نکته ای که در قبل از تبدیل دوستی به ازدواج باید در نظر گرفته شود داشتن چشم باز و تجزیه و تحلیل های اصولی است. کمک گرفتن از مشاوران و متخصصان نیز راه دیگری است که بسیاری از جوانان به علت ترس از رو در رو شدن با واقعیت از آن  گریزان هستند. اما باید دانست که دل کندن از یک دوستی بسیار راحت تر از طلاق گرفتن بعد از ازدواج است.

خانهتماسارتباط با ما